Lucrarea CLIPE DIN TRECUT : INCERCARE MONOGRAFICA DESPRE LOCALITĂŢILE TOPLEŢ ŞI BÂRZA DIN BANAT (EDITIE CD-ROM, 2014), autor VERONICA SERACOVAN, a fost înregistrată având codul ISBN 978-973-0-18199-9.
Casa Anei Brînduşescu
e ceva mai jos, lângă fântână ”pi mala gin vale”casă mare frumoasă. Descuiem
poarta, curtea pavată cu beică şi flori de piatră pe care nu mai păşeşte nimeni
ca să le strice, ne descălţăm la prag şi intrăm, apoi închidem uşa în urma
noastră ca să nu intre musca. Ne-am întors în timp în urmă cu 100 de ani, aici
totul a rămas intact, sobe bune gi la drum iar ultima cameră are pardoseala din gorun.
-Uite fereastra asta
o geşchigea baba Ema şi-i dădea mamei câce-un
scârşi gi strugure la miezu’ nopţii .
Am deschis şi noi fereastra timpului trecut şi am intrat
în altă lume.
Când arta modernă se
va plictisi de clişee şi le va abandona va găsi aici în Banat în tradiţiile
noastre un izvor ce nu seacă niciodată,
unul plin de viaţă atât de aprpape de rai aşa cum o dovedesc veacurile prin
care am trecut supravieţuind. De câte ori societatea va intra in criză va putea
ieşi foarte repede căutând soluţii preluate din experienţa trecutului şi pe
care le va putea reformula folosindu-se de tehnologia vremii, se pot găsi mereu
noi variante ale acestor valori dacă o să avem grijă să le păstrăm pentru
că zestrea genetică se transmite oricum
ca o comoară preţioasă dar tradiţia poate dispare în doua sau trei generaţii.
Imperii s-au făcut şi s-au desfăcut şi tot ce ne-a rămas din această istorie
însângerată este doar moştenirea
culturală.
În nici o parte a lumii femeile nu se îmbracă
ci „poale cu şiucuri si cu şiupag” dar
acest costum de înscrie perfect în toate canoanele esteticii. Substanţele
vindecătoare din plante nu au fost inventate azi dar le cumpără toată lumea din
farmacii nici psihologia modernă nu a inventat vindecarea prin cuvânt fiindcă
descântecele sânt mult mai vechi.
Modelul meu a fost bunica Marioarei Vior, cea care pleca la „patru şeasuri” cu
carul cu boii, căra piatră in munţi se seara se întorcea cu opincile rupte şi
udă la picioare, îşi pusese cârpa neagră pe cap şi-şi jelea bărbatul presupus
că-i mort prin Siberia. Femeile pot face aproape aceleaşi lucruri pe care le
fac şi bărbaţii. Modelul modernităţii pare să fie siliconata ca un clown
aplaudat în shou-bizz şi care îşi duce la tuns câinele într-un taxi, ea e un
fel de strănepoată dar mai superficială a vechii cucoane la fel de vulgare ce
flirtează când fumează, care împrumută bani de la bănci sau cunoştinţe, nu-îi
mai dă înapoi şi apoi pleacă în alt loc. De unde vin depresiile lumii moderne. Doar
suntem nişte răsfățați pe care ne gâdilă frumos la tălpi încălzirea din
pardoseală. Strămoşii noştri au urcat munţii în opinci dar au urcat spre
sfinţenie căci fără rugăciunile noastre noi azi am fi praf şi pulbere. Ar
trebui să facem penitenţă în faţa lor şi să-i respectăm, chipurile lor sânt ca
nişte icoane. Munca este cea care construieşte cel mai frumos sufletul omului,
îl face independent şi-i alungă toate temerile. Ideea acestei cărţi nu imi
apartine, mi-a dat-o Adrian Gheorghe Blidariu din Bârza zicând că un profesor e un om care ştie
mult dar un pedagog este cel care îl ia
pe copil de mână îl duce la şcoală şi îl invaţă cum şi ce să înveţe şi aşa a facut cu mine
dându-mi această temă. Deşi mereu mă încurajase
eu l-am părăsit plecând mai departe aşa cum când frontul se mută, cei ce
pot fugi scapă iar raniţii rămân în urmă pradă lupilor răi.
Artistul
nu are viaţă personală, e tot un fel
de soldat dar înrolat într-o altfel de armată care se dă de bunăvoie mistreţului cu colţii
de argint, epoleţii nu i se văd cum nici
gloria nu-i împovarează umerii cât e încă viu dar după moarte e scos de la
naftalină şi i se face câte o statuie. Divinitatea
îl însenmează cu fierul roşu pentru ca oamnenii să-l poată face mai uşor preş,
ferestră, trifoi cu patru foi şi clopot în acelaşi timp. Cititorul meu , ceea ce ţii cum în mână nu
este o carte ci taxi care te poate duce
cu gândul în orice parte unde
cunoaşterea se transformă într-o aventură a spirtului, este un fel de maşină
blindată de documentele pe care le-am găsit în Arhivele Naţionale din Timişoara şi Caransebeş. Fotografiile şi celelate informaţii le-am primit de la Paraschiva , mama Anei
Brânduşecu, de la Ana Vior Boldea , mama
Mărioarei, de la Anişoara Oprescu a lui Rudi, de la fotograful Aurel Legrand,
de la Dan Buzgan, care mi-a dat şi o
icoană foarte veche pe sticlă, Else Ionescu
născută Bacici din Bârza, lângă fabrică. Fotografiile reprezentând peisaje
le-am făcut în perioada 2007 şi 2014 când am vizitat satul şi am fost găzduită la Delia şi George Legrand,
la Ileana Burducea, la Rozina şi Aurel Legrand, cam tot atunci am pictat
străzile casele, morile pe apă, munţii,procoviţele, ponevile şi gâdurile
acestor oameni. La cimitirul din Bârza, peste liniile de cale ferată am fost cu
domnul Stelian Ţăranu din Bârza care a găsit şi cartea scrisă despre fabrică în
perioada comnunistă. Ceea ce am admirat
cel mai mult la oamenii din acest sat a fost
cultul pe care îl au pentru prietenie , loialitate şi într-ajutorare,
l-au moştenit odată cu graiul şi care vine din vechime poate din timpul când
nevoiţi să se ascundă prin păduri de frica turcilor au supravieţuit ajutându-se
unii pe alţii. Unii dintre ei ar fi putut putea sta oricând drepţi cu fruntea
sus în faţa oricăror cofreeri secrete sau în loja cea mai înaltă a
aristocraţiei căreia eleganţa europeană îi aduce atât de des elogii. Printre ce
ce-au rămas azi în satul vechi de după Podul Albastru eu mă asemănam
balaurulului cu cele şapte capete,căutând mereu câte un personaj prin peisaj pe
care să-l iau dar nu ca să-l mănânc ci ca să-l înrămez, să-l pun în vitrina
ratărilor şi să vi-l arăt vouă, lumii civilizate ca pe o relicvă. Poporul
acesta blând şi curat a supravieţuit veacuri având o
singură armă, cea a binelui, a sincerităţii, a iertării cu care nu-şi stricau
sufletele cum zic ei şi acum. Doar din
mila lui Dumnezeu au fost ocrotiţi fiindcă unii au ţinut de veacuri o sabie dar
de foc sub platoşa de noroc. Ani de zile compasiunea pe care am avut-o pentru
această micuţă comunitate mi-a fost interpretată greşit ca fiind doar o
slăbiciune. Marea
calitate a strămoşilor acestor oameni a fost aceea ca că lăsându-şi la o parte
egoismul au făcut mult pentru binele public lăsându-ne moşteniri valoroase.
Într-un război adevărat puşi în linia întâi condamnaţii la moarte, fiindcă nu
mai au nimic de pierdut au şansa minunată de a deveni eroi. Micuţa comunitate
care a mai rămas în Topleţ merită toată admiraţia, sacralitatea
damnaţior are esenţele cele mai puternice. Ei toţi sânt prietenii mei, fără
deosebire. Într-o dimineaţă tanti Ileana care i se spune a lui Fâstâcu
aducându-mi laptele proaspăt muls a văzut ce pictasem şi mi-a zis că modelul după care făcusem stilizările ”are dungi
ca la ponevi şi seamănă cu procoviţele noastre.” Ei au fost primul meu public,
prietenii lui George Legrand , cei pe care îi aducea seara de la birt, de la
Jon-Jon, lor le arăta ce-am pictat, cu
bucuria simplă şi sinceră îşi
recunoşteau casele pentru că în privire
nu există graniţă, arta nu cere decât înţelegere, e o condiţie simplă dar
esenţială. Am luat cu mine această bucurie a lor şi am dus-o mai departe, o
păstrez şi acum ca pe o floare presată
într-o carte , o carte minunată pe care poate o s-o scriu altă dată. Aş fi putut
înălţa catedrale de cuvinte dacă nu mi s-ar fi frânt cîteodată aripile.
Cuvinetele ca boabele de cafea risipte pe cearşaful murdar în care dragostea se
târâse epuizată aveau să zboare ceva mai
târziu pe lângă fluturii lui Zeus. Cândva pragul casei era considerat un loc
sfânt, nici nu-l călcau cu picioarele. Şi noi pe aici mereu prin vânturi contrarii,
de câte ori s-au mutat hotarele mereu a curs sângele, tot de-al nostru fireşte.
Topleţul a supravieţuit ca prin minune, satele din jur au dispărut cu totul,
sânt doar”pagi desirati”…sub două cuvinte seci ce ascund drame imense, morţi
fără mormânt, suflete nevinovate şi fără
de odihnă, frumoşi şi pacătoşi în floarea vieţii spulberaţi, nenumiţi,
necăutaţi, nescrişi şi de noi uitaţi. Aceasta ar fi putut fi povestea oricărui
sat din Banat dar Topleţul cu cetatea sa muncitorească, Fabrica lui Schramm, a
ieşit demult din anonimat. Stăteam
într-o după masă a unei duminici , putea fi
orice timp al a oricărei zile, îi
priveam pe oamenii din locul acesta, majoritatea dintre ei au rămas încă la
pragul în care cunoaşterea se opreşte cuminte
într-un fel de ceaţă veselă, sânt
un exemplu a ce-ar fi fost lumea dacă nu s-ar fi stricat. Majoritatea au părul de culoarea grâului copt, ochii de-un
verde de-al frunzei sau
albaștrii
ca cerul senin. Nu ştiu de ce dar de veacuri lacrimile din aceşti frumoşi
ochi ai lor nu s-au mai șters şi asta
numai pentru că au fost aici în locul acesta mereu ca o morişcă când la stânga
când la dreapta , pe aici au venit mereu ba turcii, ba ruşii, ba plecatul
la oraş, ba plecatul în altă ţară şi uite aşa am ajuns noi să fim tot mai săraci şi tot fără noroc şi să
măturam prin curţile altora. Pe oricare
dintre oamenii care au rămas aici dacă
i-am tăia uşor acum la o mână ar curge același sânge pe care l-au vărsat şi turcii şi ruşii, eu cred
că dacă tot au supravieţuit meritau mai
mult respect. Am copilărit la Bârza în casa
familiei Traian şi Emilia Dragomirescu (educatoare şi prietena mamei
mele). Locuia lângă fabrică şi făcea
pentru noi tort-trunchi-de copac cu ciupercuţe-bezele pe care eu le mâncam
pe furiş. Hoinăream pe dealuri şi pe morile de pe Bigăr cu Mariana Miu şi
fratele ei. Mai târziu peste câtiva ani din Topleţ am cumparat primele 2
fotolii Biedermeyer cu entarsie. Apoi peste alţi câţiva ani l-am cunoscut pe preotul paroh Buba Gheorghe care
mi-a schimbat viaţa învăţindu-ma multe dar mai ales cât de important este ca
oamenii să îşi redescopere rădăcinile şi să-şi poarte prin lume identitatea
reală, cu justificată mândrie. Am fost
prin casele lor şi le-am pictat. Am văzut grădinile, curţile lor, podurile,
beciurile, i-am văzut cum trăiesc, cum lucrează, cum iubesc, cum mor. Şi după
ce am văzut toate acestea m-am simţit foarte datoare, am vrut să dau lumii
întregi veşti din locul acesta , să dau lumii o parte din cunoaşterile atât de
curate de sincere şi de frumoase pe care
le-am găsit aici.
Aceasta
carte este autograful meu peste ierni întunecate. Mi-ar fi trebuit uneori să am
vreo cinci perechi de aripi ca să pot
ajunge cât mai repede înapoi la aceşti prieteni ai mei, atât de mult îi
iubeam. Îi privesc şi acum cum râd, cum cântă, nu ştiu cine
strigă „cucurgu” … „pi mala gin vale” trec mulţi copii, ce frumoşi sânt copiii.
„Fraţilor, nădejde bună, viitorul ce urziţi
Va fi vrednic de trecutul a strămoşilor
slăviţi!” (V. Alecsandri)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu