ÎN STÂNCĂ
Lucrarea CLIPE DIN TRECUT : INCERCARE MONOGRAFICA DESPRE LOCALITĂŢILE TOPLEŢ ŞI BÂRZA DIN BANAT (EDITIE CD-ROM, 2014), autor VERONICA SERACOVAN, a fost înregistrată având codul ISBN 978-973-0-18199-9.
Lucrarea CLIPE DIN TRECUT : INCERCARE MONOGRAFICA DESPRE LOCALITĂŢILE TOPLEŢ ŞI BÂRZA DIN BANAT (EDITIE CD-ROM, 2014), autor VERONICA SERACOVAN, a fost înregistrată având codul ISBN 978-973-0-18199-9.
Aş fi putut pune cuvintele, metaforele ca pe un stelaj
din beciul boltit de piatră, peste orice altă poveste a oricărui loc dar timpul
stătuse acolo, până şi Cerna dormea dar numai în locul acela vrăjit din legenda
cu zânele şi Iovan Iorgovan cu balaurul cu şapte capete sângerând pe jos pe
nisip.
Îmi plăcea din totdeauna
foarte mult, mai întâi pentru că de aici începea Banatul, consideram în mintea
mea de copil că de aici era o altă ţară. Aici între Balcani şi Carpaţi se află
un prag şi dintotdeauna aici fost graniţa. Nu pot să dizolv tristeţea cum aş trage o perdea. Mereu încercam să
compun fiecare imagine din cioburile de
reculegere ce se pierduseră în lac, din ele încercam să refac Orşova
veche cu faleza şi cu smochinii, amestecate cu istorie, cu trecut tăcut
sprijinit pe însemnele unor războaie. Între Topleţ şi Orşova până şi timpul a
fost măsurat tot cu sabia dar trezindu-se prea brusc a trebuit să caut ceva
să-l adorm la loc să stea cu capul plecat pe perina doldora de vise, mai puţin,
să-i cânt un cântec duios de leagăn, mai puţin
până termin şi eu de pictat sau poate că voi mai scrie vreun poem despre
amintiri îndesate ca într-o saltea plină de pănuşe de porumb.
La Topleţ, lumea
mea dintotdeauna, casele ca pe un şirag de mărgele, una lângă alta, neschimbate
deloc din vechime, din care vechime încă nu ştiam, găseam ceva ce Orşova
pierduse, găseam ce-mi lipsea: istoria de atins, de pipăit, tencuiala văruită
albastru adânc, sau alb, sau alte culori după caz, fină la atingere, porţi de
lemn cu multe linii verticale cu numerele lor pe alb cu albastru de cobalt.
Fantasme în mişcare prinse uneori poate se împreunau acolo între crăpăturile de
zid, pe acolo printre pietre. Uite că mi-ar trebui înapoi colivia pentru
gânduri, să le punem ordonat la păstrare ca pe ţesăturile veche de lână, cu
multă naftalină. Le păstram închise, ascunse ca să nu ne deranjeze deloc şi le
scoatem doar la sărbătoare: să ne arătam mai frumoşi cu ele, fiecare dintre noi
diferit, să nu fim săraci şi mai ales să
nu fim toţi la fel precum blocurile comuniste. Ce ferestre cu obloane, oare ce
ochi privesc de după ele? Totul bine ascuns ca o aromă de dulceaţă de fructe de
pădure din care trebuie să mănânci numai cu o linguriţă mică, lăcomia sau
obişnuinţa ar diminua considerabil plăcerea. Hoinăream pe străzi, prin curţile caselor, prin beciurile lor, prin toată
agoniseala celor câtorva generaţii dinaintea noastră. Unii încercaseră să scape
de istorie ca de o patimă urâtă aruncând tot ce nu li se mai potrivea.
Acoperişuri mai mici, mai mari, unele lângă altele, unele
drepte cu coltul căutând în sus spre cer, ziduri peste tot, ziduri foarte
masive ce au adunat acolo munca istovitoare şi suferinţa. Poate că şi poezia
sta ascunsă, ferită între ziduri, poate că rămăsese în aceeaşi frică de
duşmanii năvălitori pe aici pe la graniţa dintre imperii şi de asta nu voise sa
iasă şi să se prefacă în mândrie sau în aroganţă, izvorâse din ea doar
cântecul, pe asta nu îl puteau nici lua cu ei ca pe o pradă de război, nu îl
putuseră vinde ca pe aur şi nici nu-i dăduseră foc.
Satul vechi
s-a îngrămădit mai sus pe malul Cernii undeva sub munte, străzile principale
sânt drepte, cele mici sânt întortocheate printre casele vechi, de oriunde
te-ai uita imaginea nu suferă nici
compoziţional dar nici cromatic, printre case
vegetaţia trăieşte luxuriantă o poveste de vară arzând iar iarna doarme
şi ea ca şi omul ostenit de muncă sau de iubire.
Curţile caselor sânt şi ele un alt peisaj, o altă
concentrare de util cu estetic, poate şi puţină retragere spre familie şi spre
intim cu câte un secret frumos ca un cadou dar care nu semăna deloc cu
însingurarea.
- Ale bătrâne spălau scândurile astea cu peria de
rădăcină, ştiau şi câte cuie au fost
puse, îmi spuneau câteodată, ar fi povestit poate mai multe despre trecutul
strămoşilor dar cine să mai asculte,
cine să mai ia în seamă în lumea asta grăbită… o „învăţare din cuvânt”?
Noi de acum
nu mai cunoşteam în carnea noastră nici un loc binecuvântat de cuie şi treceam
uneori privind totul de deasupra ca şi cum am fi fost un cârd de vrăbii. Deci
cuiele din podea nu mai făceau parte nici din carnea noastră, un teatru fără
cortină dar în care până şi trivialităţile
sânt întrebuinţate pe post de adaos al marii ipocrizii. Între colţurile
tăioase ale betoanelor şi eleganţa protocolară a politeţii mi-am încâlcit
într-atât mintea că orice efort spre desluşire devine obositor şi creaţia
moare. Sau şi dacă nu moare seamănă bastarzilor piperniciţi ce nu pot duce
povara istoriei fără s-o strâmbe după chipul lor. Pământul uitat sub asfalt
şi-a pierdut demult ocrotirea, oraşul nici nu-şi trăia anotimpurile aşa
tumultos. Treptat mă obişnuisem să
accept iertarea ca pe un fel de haina nouă ce avea să-mi locuiască şi ea în
dulapul de zile, îmi era prea nouă, prea străină, cam modestă pentru gusturile
mele obişnuite cu fastul dar semăna cu răbdarea, avea aceleaşi culori stinse,
domoale şi pe nasturii ei scria ”lasă-i mai bine în pace”.
Această haină avea ca unic ornament în locul
epoleţilor mici aripioare de înger, poate că dacă aş fi purtat-o mai mult
aripioarele ar fi mai crescut şi poate ar fi devenit de-adevarate-lea. Nu
avusesem nevoie de nimic din toate
acestea până acum, trăisem doar expansiunea, fără milă şi fără să mai privesc
niciodată înapoi. Am întrebat mult mai târziu ce este scumpina. Este o floare,
o plantă din care se face un ceai bun aproape pentru orice. Mai ales pentru
răni cu sânge dar nu este bun decât o zi. Într-adevăr ceaiul cu aroma amăruie a
doua zi îşi schimba culoarea. Planta fermecată creşte pe lângă pietre dar mai
sus şi e greu de ajuns, parcă ar fugi de oameni şi eu m-am gândit mereu că o să
zboare de sus până jos unde era balaurul. Uneori îmi mai spuneau câte ceva,
n-am prea înţeles mare lucru atunci la timpul acela, leacurile de cuvinte şi de flori aveau însă să rămână
veşnic în uitare,
probabil aveau să-şi găsească sfârşitul şi
ultimele lor puteri aveau să rămână pe
veci închise. În mijlocul camerei se afla o masă mică cu patru picioare a căror
înălţime nu depăşea 60 cm si la care puteam ajunge cu uşurinţă chiar şi dacă
stăteam aşezaţi pe dunga patului. Pe masa aceea din două scânduri de nuc frumoase şi groase de 5 cm aşezasem o pânză ţesută şi cusută cu ceva
ornamente cu fir roşu, o broderie comună, atât de comună că risca să devină banală dacă n-ar fi purtat
mesajul despărţirii prin alăturarea a două parţi total diferite aşa cum era şi
masa: din două scânduri. Alăturarea asta de două părţi care se socotesc a fi un
întreg mi-a locuit mult timp în minte ca o capcană a destinului. Eu nu mi-am
dat silinţa pe atunci să înţeleg nimic
din această lume veche ce avea să-şi trăiască agonia chiar acum sub privirile
mele, se prăvălea, se surpa zi de zi, cu fiecare anotimp avea să fie înlocuită
mereu de alte himere sau avea să se întoarcă în uitarea plină de presupuneri de
frică sau poate avea să se usuce pur şi simplu. În partea din spate a casei ceva mai jos în pivniţă e o boltă micuţă, nu
mare, e zidită din piatră, nu ştiu de ce acolo simţeam un fior rece, era un loc
rău cum ziceau ei. Dintr-o matematică a înţelesurilor neştiute sau poate uitate
socoteala se încurca mereu şi căutam ceva acolo dar între timp ba uitam ce
trebuia să caut, ba nu mai ştiu cine venea. Odată am cotrobăit răscolind totul:
pe sus atârnate căpestre de cai, lanţuri foarte groase, într-o mică nişă am
găsit o cutiuţă foarte frumoasă din lemn dar era goală, nu ştiu cine o ascunsese acolo şi nici ce
avusese în ea, găseam mereu cele mai diverse obiecte a căror întrebuinţare nu o
înţelegeam, cu siguranţa că folosiseră cândva la ceva, erau unelte sau părţi
componente ale acestora. Numai alăturându-le aşa erau în sine un spectacol al
uitării, al neuitării.
- Aici în casa asta
demult a fost o băcănie.
- De ce are zidul aşa de gros? Dacă
în locul acela murise vreodată vreun om sau vântul sau seninul şi nu de
moarte bună şi încă nu era liniştit? Plecam şi mereu mă gândeam că trebuie să
mă întorc acolo să caut şi să vad ce găsesc, să scot din lăcaşul lui poate
vreun duh nevăzut care se cuibărise şi prinsese rădăcini, poate că între timp
îşi construise singur vreo fântână cu
apa fermecată din care să se adape însetatele cunoaşteri ale mele sau poate nu
numai ale mele, poate şi ale voastre,
poate că îi crescuseră ramuri şi înmuguriseră şi eu trebuia să stau acolo şi
ziua şi noaptea la pândă până când le-aş putea culege fructul. Poate că era
dinadins oprit ca fiind prea greu era şi smintitor de minte pentru muritorii
obişnuiţi. Plecam împovărată de atâtea neînţelesuri, din toata căldura
trecutului mă străduiam să păstrez măcar o flacără mică, o amestecam uneori cu
câte o durere imensă, alteori cu clipele frumoase şi ea încă mai pâlpâia uşor
printre sute de sentimente contrarii. Am aruncat sacul cu: „nu se poate”, „e
obligatoriu”, sacul cu efemerităţi, sacul cu dezbateri seci şi sterile despre
lucruri inutile. Am păstrat numai esenţialul care era mai uşor de transportat.
M-am gândit ca la o comoară la toate zilele când afara ningea şi noi stăteam cu
toţii la sobor lângă cuptorul încins şi străjuit cu bordura rotundă de pietre micuţe adunate
din Cerna. Cu uşa din fier şi balamale
sudate. Din anotimpul „e voie orice” bătuse spre noi acelaşi vânt, pe mine m-a îndemnat să amestec între
ele tehnicile vechi cu cele noi, culorile şi mai apoi cu cuvinte iar pe ei
să-şi schimbe înclinaţiile. Când m-am întors în
oraşul plictisit de indiferenţă deja îmi asfaltaseră strada, era atât de curat
încât aş fi putut merge chiar şi desculţă numai în ciorapi pe jos, totul era
nou, vopsit. Era nou dar era sec. Abia învăţasem să nu mă tem de ploi şi de
noapte, de noroiul care în unele locuri era până la glezne. Totul plin de
lumină, în absenţa în întunericului nopţile nu erau de catifea şi nici nu aveau atâtea stele. Am putut să
compar lumea arhaică cu lumea modernă cea care îşi zice atotcunoscătoare, mai
comodă, căreia îi lipsea misterul. Dezvrăjirea lumii arhaice, decodarea în
sensul cel mai brutal al tipurilor de înţelegere avea să ducă în mod ciudat la
un fel de îmblânzire vecină cu perversitatea. Cu timpul, cu anotimpul zilele
lumii vechi erau pe sfârşite, mă gândeam privind toamna cum cad frunzele din
nuc, erau câţiva nuci acolo lângă Bigar în imediata vecinătate a noastră, unde
mergeam spre tanti Rozina, aşa or să moară bătrânii pe rând şi odată cu ei
lumea aceea va dispare fără să fi păstrat nici o mică parte din ea. Neamuri
între ei cândva de acelaşi sânge, împodobiţi cu enigme erau mai frumoşi, a nins
peste ei şi apoi au crescut flori.
Pe
când călăream armăsari pe crestele munţilor mi-am dat seama că pe spinările
încovoiate se slugi sau de vânzători nu se pot construi cetăţi de apărare. Mi-am strâns agoniseala de vise şi de amintiri într-o cutie ca de chibrituri şi am îndesat-o bine, bine
acolo împreună cu batista pentru lacrimi
şi am plecat în veşnicie. M-am întors ca
să răstorn clepsidra timpului, am găsit un univers prin gaura cheii. Lupta
adevărată nu o purtasem în cohorta de aglomerări urbane şi sterile,
puturoase şi pline de desfigurări scandaloase
ale conştiinţei. Oamenii s-au certat cu zborul fiindcă totul e propice
pentru nulitate. M-am cuibărit între bucata de mătase de pe pat şi oglinda
aurită ce continua să mă privească ca un duşman tăcut. Substanţa poetică am
căutat-o atât de departe ...şi sta foarte bine ascunsă tot acolo lângă pietrele
Iorgovanului. M-am întors în lumea cuvintelor şi a culorilor după o foarte lungă absenţă
dar descotorosită de frustrări pe care nici nu mai încerc să le înţeleg. N-a
rămas decât o amintire întocmai ca şi firida aceea din capătul coridorului din
casă unde cândva când nu era curent electric se punea lămpaşul... Acolo în
leagănul înmiresmat de unde izvorâse cândva lumina interioară era totul plin de
praful cotidian pângărit şi banal. Sau mai rău decât atât: din poveştile cu lupi şi cu femei pe care mi le spuneau,
seara la taină, acolo la birt lipseau personajele iar blana lupilor roasă de
molii trebuia aruncată la gunoi şi rând pe rând casele au rămas goale. Lumea
arhaică despre care îmi povesteau avea o singură lege: frica lui Dumnezeu, de
acolo au venit toate cele frumoase: lumina, ordinea, liniştea. Lumea noastră
civilizată are multe legi pe care le tot schimbă, mereu se încâlceşte în a le
strica pe cele vechi şi a le înlocui mereu cu altele. Lumea veche avea răbdare
şi smerenie, nu se întrista şi nici nu se plictisea niciodată.
Printre gene
rourele, tăcerea-i de piatră şi cântecul doar
amintire. Peste ei a nins şi apoi au crescut flori.
Veronica
Seracovan de Cscrnahaevits,
am scris in Timişoara, capitala Banatului in anul 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu